×
Pobočka Praha:
Vážení zákazníci, omlouváme se, ale z kapacitních důvodů nejsme schopni garantovat montáž s našim technikem v běžném režimu. Pro aktuální termín dodání nás prosím kontaktujte. Omezení předpokládáme do 8.7.2022 a netýká se osobního odběru nebo PPL zásilek. Děkujeme za pochopení.

Jak účinně bojovat proti proleženinám

Prevence proleženin pro dlouhodobě ležícího člověka  


Proleženiny, prosezeniny neboli také dekubity mohou být velkým strašákem pro každého dlouhodobě nemocného člena rodiny. Nejčastěji bývají ohrožení senioři, lidé s vážnější diagnózou a také vozíčkáři. Tedy převážně lidé, kteří mají větší problém s hybností. Nepříjemné a bolestivé otlaky vznikají kvůli dlouhodobému tlaku, který je vyvíjen na určité partie těla. Díky tomu se místa přestanou řádně prokrvovat a mohou se dokonce i zanítit a způsobit otravu krve. Dobrou zprávou je, že zásluhou prevence a speciálních zdravotních pomůcek můžete těmto nepříjemným stavům velmi dobře předcházet.




1. Častá změna poloh 

Co možná nejčastěji kontrolujte problémové místa a partie. Pokaždé je důkladně hygienicky ošetřete. Důležité je pravidelně dodržovat změny poloh, ať už v sedě, či v leže. Díky této prevenci snížíte riziko ubývání svalstva a deformace kloubů. Polohování provádějte pravidelně a pokud možno ve stejnou denní dobu, tím si zvyknete na pravidelnost. Je vždy důležité, aby se váha těla co nejrovnoměrněji rozložila, ať už na matraci, nebo na podložce. Pokud se nemocný těžce zvedá, připevněte mu k lůžku hrazdičku. Manipulaci s ležícím člověkem by měla vždy provádět osoba se znalostí fyzioterapie, neodborné zacházení by mohlo spíše uškodit. 

Polohovací postel

Lůžko, které je vybaveno elektrickým motorem (nebo motory), udělá část těžké práce za vás. Na trhu najdete mnoho typů elektrických polohovacích lůžek. Ty nejmodernější umí elektrický zdvih opory beder, bez problémů nadzvedávají nohy a snadno si díky nim přizpůsobíte také výšku ložné plochy. Lůžko můžete naklonit nejen běžným způsobem při podkládání zad, ale rovněž do medicínské polohy antitrendelenburg, kterou různá specifická onemocnění vyžadují. Moderní elektrická postel, vhodná pro domácí péči, má již v základu potřebné příslušenství, např. bočnice, hrazdu anebo praktická kolečka pro posouvání postele.

Vhodný sklon pro nepohyblivého člověka. U člověka s omezenou pohyblivostí by náklon hlavové části ložné plochy neměl přesáhnout 30 stupňů. Při větším náklonu by mohl nemocný člověk klouzat dolů. Běžný denní náklon hlavové části je zhruba 15 stupňů. V době jídla zvolte nejlépe polosed a tuto pozici udržujte ještě alespoň 30 minut po jídle.



2. Speciální pomůcky proti proleženinám 

Každodenní péči vám usnadní antidekubitní pomůcky proti proleženinám, které preventivně předcházejí výskytu proleženin a poskytují nemocnému člověku potřebnou úlevu. Polohovací elektrické lůžko náročnou práci ulehčí. 

Matrace proti proleženinám

Při ošetřování dlouhodobě ležících osob si určitě k vybavení zdravotního lůžka pořiďte také aktivní antidekubitní matraci. Tato matrace se dokáže systematicky nafukovat a vyfukovat, čímž vytváří neustálý drobný pohyb a tím brání vzniku proleženin. Ležící člověk díky tomu zažije příjemnou úlevu. Množství vzduchu v matraci se dá regulovat, což ovlivňuje tvrdost matrace. Skvěle se přizpůsobí individuálním potřebám člověka. 

Aktivní antidekubitní matraci si můžete zvolit buď ekonomičtější bublinovou, nebo profesionální trubicovou s odolným potahem proti poškození. Oba typy matrací preventivně zamezují proleženinám a zaručují, že nemocní nebudou jen nehybně ležet. Speciální matrace navíc poskytne spolehlivou ochranu před protečením. Můžete ji položit na klasickou matraci, která je vhodná i pro polohovací lůžko. 

Pro imobilní pacienty, kteří mají větší potíže s inkontinencí, doporučujeme speciální antidekubitní matraci s voděodolným potahem. Díky tomu zabráníte nepříjemným starostem při protečení. Tato matrace účinně pomáhá proti proleženinám a zároveň je vhodná pro klasické i elektrické polohovací postele. 




3. Lepší nálada a spánek   

Pokud se člověk nemůže dlouhodobě hýbat a prakticky pořád leží, může mít časté potíže se špatnou náladou i s usínáním. Snažte se mu poskytnout jakékoliv psychické zpestření, aby se mozek unavil novými zážitky. Například četbou zajímavé knihy, sledováním poutavého dokumentu či filmu nebo zajímavou karetní hrou či poutavým vyprávěním. Díky pohyblivým kolečkám polohovací postele můžete nemocného přesunout na terasu nebo k oknu, kde může pozorovat okolí. Důležité je, aby nemocný člověk nepropadl apatii a každodennímu stereotypu. Pokud vám to situace umožní, dopřejte nemocnému častější sociální kontakty. Ať už v příjemné společnosti rodinného příslušníka nebo domácího mazlíčka. Toto rozptýlení může hrát velkou roli pro psychickou pohodu, celkové zdraví a následně i kvalitnější spánek. 

Účinný inhalátor 

Zdravější spánek může podpořit tento zdravotní inhalátor, který umožní nemocnému člověku vdechovat léčivé látky i vleže. Moderní nebulizátor má jednoduchý a bezhlučný provoz, který zajistí nerušený spánek.  


Jak si poradit s péčí o nepohyblivé rodiče? Praktické tipy a rady se dozvíte v tomto článku.






Jak zabránit prosezeninám 

Vozíčkář má vynucenou polohu pro mobilitu, celý den tráví ve vozíku, což se stává rizikovým faktorem pro vznik prosezenin - nebezpečí je ještě větší, pokud je poloha špatná a stereotypní. Dekubity se tvoří nejčastěji na sedacích partiích, ale mohou se objevit i na jiných částech těla. Způsobují zdravotní komplikace, které zasahují do sebevědomí i celkové kvality života nepohyblivého člověka. 




1. Pohodlná podložka pro invalidní vozík 

Součástí každého elektrického nebo mechanického vozíčku by měla být pohodlná podložka nebo polštář, který zvyšuje komfort při sezení. Doporučujeme pořídit speciální antidekubitní sedáky, které vzniku nepříjemných prosezenin účinně předchází.


2. Pravidelně měnit polohy těla 

Nejrychlejší úlevou proti prosezeninám je lehnout si, tím se rovnoměrně rozloží celé tělo. S komfortním polohováním i přesunem pomůže speciální elektrické lůžko. Pomohou i pravidelnější přesuny z vozíčku třeba na židli, zvedání se na rukou, jednoduché cviky a podobně. Je také důležité nepodceňovat pravidelnou hygienu sedacích partií a vizuálně kontrolovat riziková místa. Úlevu namáhané kůži může poskytnout i ochranný krém, pasta nebo čistící pěna. 



Jak zvládá život bez nohou optimistická Petra? Přečtěte si inspirativní článek